Telefoon

0478 - 55 01 56

Bewegen is goed, meer bewegen is beter

Bewegen is een must, daar kan geen twijfel over bestaan. Maar hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven? Dat vertellen de beweegrichtlijnen. En die geven ook meteen aan: bewegen is goed, meer bewegen is beter. Dat is dan ook precies wat de fysiotherapeuten bij Medisch Centrum Buitenlust voor ogen hebben. De mensen in de omgeving van Venray meer laten bewegen, zodat zij vitaal worden en vitaal blijven. Het bewogen team van deze fysiotherapiepraktijk zoekt samen met de cliënten en sporters naar de mogelijkheden om op een verantwoorde manier te bewegen. Hierbij staat de hulpvraag van de klant voorop en zal de fysiotherapeut het proces begeleiden. Een actieve houding van beide partijen is hierbij essentieel om tot een goed resultaat te komen.

Zodra mensen met lichamelijke ongemakken komen te zitten, weten zij vaak de fysiotherapeut wel te vinden, maar juist in de preventieve sfeer draagt praktijk Buitenlust ook graag een steentje bij, want: “voorkomen is beter dan genezen”. Zij stimuleren dan ook om veel in beweging te zijn, zodat je klachten kunt voorkomen. De Gezondheidsraad ondersteunt deze gedachte en heeft advies aan de minister van VWS uitgebracht over nieuwe beweegrichtlijnen.

BEWEEGRICHTLIJN

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen (activiteiten waarbij de hartslag verhoogt en de ademhaling versnelt, zoals fietsen, wandelen, paardrijden).                     
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

De beweegrichtlijnen geven aan hoeveel je minimaal moet bewegen, maar meer beweging is altijd beter! Of dit nu vaker, langer, of intensiever is.

MINDER ZITTEN, MEER KRACHTTRAINING

Een advies dat voor iedereen geldt, ongeacht leeftijd, is minder zitten. Veel en langdurig zitten heeft namelijk negatieve gezondheidseffecten. De beweegrichtlijnen adviseren om je bewust te zijn van je zitgedrag en het stilzitten te minimaliseren.

Daarnaast wordt het belang van spier- en botversterkende oefeningen vaak door ouderen onderschat. Zij weten dat het belangrijk is om de conditie goed op peil te houden, door regelmatig te gaan fietsen of wandelen, maar trainen nauwelijks op kracht. Bot- en spierversterkende oefeningen zijn noodzakelijk om de dagelijkse activiteiten, zoals het huishouden, tuinieren en klussen, uit te kunnen blijven voeren en de kans op botbreuken, spontaan of door vallen, te verkleinen. Ook balanstraining is hierbij een belangrijke factor.

BEGELEIDING VAN BEWOGEN TEAM

Het team van Fysiotherapie & Acupunctuur Buitenlust staat volledig achter deze richtlijn en stimuleert dan ook iedereen om in beweging te komen. In de fysiotherapiepraktijk zijn er vele mogelijkheden om zowel op conditie, als op kracht en balans te trainen. Er is professionele ondersteuning vanuit de therapie, maar daarnaast bieden zij ook begeleide FysioSport lessen aan. In de ruime en moderne oefenzaal zijn er medio mogelijkheden om te trainen en kan iedereen op zijn of haar eigen niveau aan de gezondheid werken. Iedereen is welkom om bij ons in beweging te komen, of je nu acute- of chronische gezondheidsklachten hebt of omdat je graag preventief wilt komen trainen. Mocht je meer informatie willen, kijk dan eens bij het item Fysiosport op deze site of kom een keertje langs in de praktijk.

 

 

Terug naar overzicht
Bewegen is goed, meer bewegen is beter
© 2018
Created by